Snabb action sci-fi skytt
Descent 2 är en sci-fi shoot-em up som är mycket daterad nu även om den verkar ha behållit en viss kultstatus bland vissa Mac-användare.
Grafiken och gameplayen är mycket daterade men man kan se varför det är ett ganska beroendeframkallande spel med en anständig nivå av djup i världarna och nivåerna och en utmanande men ändå inte omöjlig nivå av gameplay. Du tar kontroll över ett litet rymdskepp med uppgiften att rädda gisslan i en serie tunnlar och hålor som bebos av utomjordingar och andra fiendeskepp.
Du kan välja om du vill styra farkosten med joystick, mus eller tangentbord. Det första du måste lista ut är hur man skjuter rymdskeppet framåt och för detta måste du använda tangentbordet med A- och Z-tangenterna. Du kan styra skeppet med musen och använda vänsterknappen för att aktivera kanonen och högerknappen för att avfyra missiler. Du möts av en serie dörrar och labyrinter längs vilka du har gisslan i blått som viftar för hjälp bredvid andra fiendeskepp som är fast beslutna att skjuta ner dig.
Världarna och nivåerna har en viss djup och du kan glatt spendera en stund bara med att flyga runt och utforska. Men det verkar inte finnas något verkligt slut på spelet - det verkar inte spela någon roll hur många gisslan du räddar, det fortsätter och fortsätter och du verkar aldrig dö heller. Resultatet är att det till slut blir lite enformigt och tråkigt.
Descent har åldrats mycket men det hanterar fortfarande och spelar bra för sin genre. Det faktum att det har hållit sig kvar så länge bevisar att oavsett grafiken är gameplayen och nivådjupet över genomsnittet.
Changes
Fastställda OpenGL-texturer under Windows och OS X
Lade till valfri konsol (inte riktigt användbar ännu)
Förbättrad filmvisare
Förbättrad nätverk (särskilt Windows och bigendian unix)
Lade till IPv4-multicasting-läge (Tack, Aaron Plattner!)
Förbättrad inläsning av Descent 1-texturer
Förbättrad inläsning av shareware/OEM-datafiler